Low Carbohydrate Hight Fat - Low carb - v překladu méně sacharidů, více tuku 

 

Základem tohoto stylu stravování je snížený příjem sacharidů a zároveň zvýšený příjem kvalitních tuků, kdy příjem bílkovin zůstává nezměněn cca 1g  na 1 kg váhy.
Nízkosacharidové diety jsou velmi účinné při redukci nadbytečných kilogramů. Díky snížení příjmu sacharidů ve stravě ,,učíme" tělo používat jako primární zdroj energie tuk. Při spotřebování tuku ve stravě automaticky si tělo sáhne  pro energii  do své vlastní zásoby tuku. Proto je tato strava velice oblíbená, nepociťujeme u ní hlad, jídla jsou velmi chutná a dbáme u nich na dostatek živin  Potřebujeme u takové stravy dbát  na kvalitu a rozložení makronutrientů.Každý bude mít rozložení samozřejmě jiné, v závislosti na mnoha okolnostech a faktorech :výška, váha, věk, fyzická kondice, počasí, hormonální stabilita, náročnost dne, stres atd ...

Obecně strava bude vypadat takto:

SACHARIDY : 

Sacharidy by neměly tvořit více než 5% celkového kalorického příjmu v hodnotě 20g-50g na den To znamená, že pokud sacharidy z obilovin nahradíme zeleninou, získáme bohatý, výživný talíř plný vitamínů a minerálních látek.

BÍLKOVINY : 

Denní příjem bílkovin by se měl pohybovat kolem 0.8g – 1g, na kilo čisté svaloviny.
Při sedavějšímu způsobu života, budete blíže k 0.8 na 1kg, naopak fyzicky velmi aktivní osoba musí počítat s 1,2g až g na 1kg čisté svaloviny. Dodržení denního minimálního příjmu bílkovin je důležité mimo jiné i k udržení svalové hmoty. Bílkovina je stavebním materiálem svalů, proto pokud se při upravené stravě budeme fyzicky aktivní, stavíme lépe svalovou hmotu a více spalujeme.

TUKY:

Tuky jako látky sytící nám přináší nejen pocit sytosti, dávají nám energii, rozkládají se v nich vitamíny rozpustné v tucích, ale také nám skvěle chutnají, což je v našem těle geneticky zakódováno. Tuk = zdroj stabilní energie. Proto konzumací zdravých tuků  s nižším množstvím sacharidů je tělo schopno upravit veškeré receptory, které nám naznačjí pocit hladu nebo chutí a nepotřebujeme stále vyhledávat co bychom do úst vložily, abychom receptory vysílané z mozku že nám něco schází uspokojili.
Tyto dva aspekty je třeba rozlišit. Na současné běžné stravě se inzulín a krevní cukr pohybuje jako na horské dráze a proto pocit hladu střídá potřeba jen tak něco pojídat.
Keto - nízkosacharidová strava vám pomůže tyto dva signály rozlišit a stravovat se správně.